Een groot gezelschap ondernemers van heel Goeree-Overflakkee was donderdagmiddag 28 januari bijeen in restaurant Zoet of Zout te Stellendam. Op initiatief en onder de paraplu van de Federatie van Ondernemers Goeree-Overflakkee (FOGO) waren ze uitgenodigd, en ook gekomen, vele leden van de diverse ondernemersverenigingen op het eiland. Zowel om te netwerken tijdens de Winterborrel van de FOGO als om te luisteren naar wat oud-minister en oud-burgemeester Ivo Opstelten aan bestuurlijk en ondernemend Goeree-Overflakkee kwam vertellen.
Opstelten was door de FOGO en door het bestuur van het Nederlands Kampioenschap Wielrennen 2016 Goeree-Overflakkee gevraagd om te komen spreken over ‘De economische impact van sportevenementen’. Als voormalig burgemeester van Rotterdam is hij betrokken geweest bij het binnenhalen van grote sportevenementen, dus kan hij uit de praktijk vertellen over waarom dit voor een stad of streek zo belangrijk is, wat het doet met een regio, haar inwoners en het bedrijfsleven. En als liefhebber van de wielersport, zo zei hij, nam hij die uitnodiging graag aan.
Doelstellingen
“Als je ervoor gaat om sportieve evenementen binnen te halen, dan moet je dat met elkáár doen”, zo benadrukte Opstelten. “Ook moet je dit niet door een bestuur laten doen of hiervoor naar een overheid kijken, maar je moet het zélf doen.”
“Vraag jezelf ook af: waaróm wil je het? Daarvoor is het nodig dat je doelstellingen hebt. Goeree-Overflakkee hééft die”, wist Opstelten en hij wist ze feilloos op te noemen. “Goeree-Overflakkee wil hét fietseiland van Nederland worden. Daar formuleer je een scherpe ambitie mee met een nationale uitstraling. Daarnaast wil Goeree-Overflakkee een evenement organiseren om ondernemers en inwoners nóg dichter bij elkaar te brengen. Verder wil het eiland de topsport en de breedtesport met elkaar in verbinding brengen. Én Goeree-Overflakkee wil in 2016 dé sportgemeente van Nederland worden. Vier goede formuleringen dus en bij zulke doelstellingen maakt het dan eigenlijk verder niet uit of je nu het NK binnenhaalt of de Tour.”
Rotterdam had destijds ook vier vergelijkbare doelstellingen, die vanuit de bevolking zelf vandaan kwamen, zo legde Opstelten uit. “Men wilde genieten van topsport, daarnaar kijken, en dat past ook op dit eiland.”
Promotie
“Onderschat vooral niet”, zo vervolgde de spreker, “wat het binnenhalen van topsportevenementen met zich meebrengt aan promotie. Nog lang niet iedereen weet wat Goeree-Overflakkee is en te bieden heeft. Je moet er continue hard aan werken om dit verder te brengen en daar is zowel eilandmarketing als sportmarketing een topmiddel voor.”
Verder wees Opstelten op de economische spin off. “De lokale economie wordt erdoor gesteund. Natuurlijk moet je erin investeren en daar helder in zijn, maar het komt in veelvoud naar je economie terug.”
“Daarnaast is het heel belangrijk dat je met elkaar laat zien – bestuurders, ondernemers, organisatoren – dat je dit kúnt en in huis hebt, het vlekkeloos neerzetten van een topsportevenement op Goeree-Overflakkee. Vanzelf trekt het ook meer toeristen naar je gebied die liefhebber zijn van fietsvakanties. De provincies Zuid-Holland en Zeeland staan bekend om de combinatie wind, zee, onbeschutte en rechte wegen, wat prima fietsingrediënten zijn voor een uitdagend wedstrijdverloop en waarom dit gebied ook wereldberoemd is.”
“Het is ook een prima gelegenheid om duurzaamheid in al z’n geledingen te promoten. En er zal heel veel media op afkomen. Ik vind het dan ook enorm knap en ik wil u ervoor complimenteren, dat u dit voor elkaar krijgt. Ook dat u als eiland afgedwongen hebt dat het evenement niet op zondag maar op zaterdag plaatsvindt, want dat hóórt hier gewoon zo.”
“Tenslotte is het heel goed dat Goeree-Overflakkee de courts heeft gehad om dit te gaan doen én dat u als ondernemers natuurlijk ja zegt op wat je hier krijgt aangeboden. Breng uw commerciële positie scherp in beeld. Wat hier straks gebeurt, is ook van belang voor Rotterdam en voor beide provincies Zuid-Holland en Zeeland. Zorg er met elkaar voor dat je dit voor elkaar krijgt. Daarbij wens ik u ontzettend veel succes!”
Om zijn enthousiasme voor het houden van het NK Wielrennen op Goeree-Overflakkee te houden te onderstrepen, maakte Opstelten meteen van de gelegenheid gebruik om zich aan te melden als prijsuitreiker. “Zit u straks verlegen om iemand die, bijvoorbeeld bij de dames, de derde prijs uitreikt? Ik waarschuw u: als u mij vraagt, dan zeg ik ja!”
Wij
Het appèl om gezamenlijk zich in te spannen voor het welslagen van het NK Wielrennen op Goeree-Overflakkee klonk overigens ook al eerder op de middag, tijdens het welkom- en openingswoord van FOGO-voorzitter Steef Visser. “Goeree-Overflakkee komt meer en meer op de kaart. We hebben een gemeentebestuur en ondernemers met visie naar de toekomst. Grote projecten worden niet gemeden, maar juist gezocht. Vorige week hebben we de Publieksprijs Netwerk Citymarketing Award gewonnen tijdens de dag van de Citymarketing in Leiden. De mededingers waren Amsterdam, Den Haag, Utrecht, Veenendaal. En wie wint de prijs? Goeree-Overflakkee! Daarbij speelt ‘wij’ een heel grote rol. Eilandmarketing in je eentje doen, dat gaat niet. En een NK Wielrennen door alleen een bestuur laten organiseren, is totaal onmogelijk. Daarvoor is nodig: ‘wij!’. Vandaar ook de oproep aan alle ondernemers van Goeree-Overflakkee: doe mee met het NK Wielrennen, doe mee om er een doorslaand succes van te maken. Het is goed voor de sportiviteit, goed voor de onderneming en goed voor ons eiland. En mét elkaar gaat ’t lukken!”
Bron: Eilanden Nieuws, 1 februari 2016
Comments