Minister Melanie Schultz van Haegen Infrastructuur en Milieu is vrijdag met een actieplan gekomen om de toppositie van de Nederlandse maritieme sector te behouden. De ‘Maritieme Strategie’ moet er onder meer voor zorgen dat de Rotterdamse haven de concurrentie van andere wereldhavens aankan.

De komende tien jaar moet het actieplan samen met het bedrijfsleven worden uitgevoerd. De bedoeling is dat meer jongeren kiezen voor een opleiding en baan in de maritieme sector. ‘Goed onderwijs, herkenbaarheid en een positief imago over het cluster zijn hierbij essentieel’, aldus de bekendmaking vrijdag.

Ook zal de overheid zorgen voor een aantrekkelijk vestigingsklimaat in Nederland en een gelijk speelveld binnen Europa. Het afgelopen jaar was er veel te doen over concurrentieverstoring tussen Europese zeehavens door verkapte of directe overheidssteun. Met name Antwerpen en Hamburg zouden zich schuldig maken aan oneerlijke mededinging.

‘De overheid zet in op Europese richtsnoeren voor zeehavens, eenduidige internationale regelgeving en internationale samenwerking tussen inspectiediensten’, aldus het ministerie van I&M.

Voor de bereikbaarheid van havens, zowel aan zeezijde als landzijde, zullen de overheid en het bedrijfsleven zich gezamenlijk inspannen ‘voor een naadloos transportnetwerk en integratie van maritiem vervoer in de logistieke keten’.

Volgens de Maritieme Strategie moet Nederland zijn toppositie verdedigen. ‘Nederland beschikt met Rotterdam over de grootste haven van Europa, de Nederlandse binnenvaartvloot heeft het grootste Europese marktaandeel, Nederland is de belangrijkste producent van superjachten én de offshore- en waterbouwsector behoren tot de wereldtop.’

Concurrentie van andere Europese landen en de groei van havens in Brazilië, China en Zuid-Afrika vormen echter een mogelijke bedreiging. ‘Door de opkomst van nieuwe machten zal het relatieve economische aandeel van de VS, Japan en de EU de komende jaren verder dalen en dit beïnvloedt de wereldwijde vraag naar producten en diensten met de daaraan gerelateerde goederenstromen.’

Het maritiem cluster, inclusief industriële havenactiviteiten zoals de petrochemie, is goed voor 7,3% van het bruto nationaal product en voor 5% van de Nederlandse werkgelegenheid, aldus het ministerie van I&M.

Comments


Add Comment