Consumenten gingen vorige maand iets vaker naar de supermarkt en gaven daar ook iets meer geld uit. Het aantal uitgegeven kassabonnen steeg met 0,3 procent. De gemiddelde besteding nam met 0,5 procent toe tot 21,40 euro.
Na drie kwartalen ligt de supermarktomzet met 25,1 miljard euro 1 procent hoger dan een jaar eerder. Alleen in juni was sprake van een daling, omdat er afgelopen zomer geen groot voetbaltoernooi was dat de verkopen opstuwde.
Gfk gaat er vanuit dat de omzetontwikkeling in het vierde kwartaal zal passen bij de ontwikkelingen eerder in het jaar, zodat de groei ook over heel 2015 op 1 procent uitkomt. Voor 2016 wordt een stijging voorzien van 1,5 procent, grotendeels door hogere prijzen.
Dat laatste heeft onder meer te maken met het wegvallen van C1000, dat is overgenomen door Jumbo. Door de verminderde concurrentie neemt volgens onderzoeker Joop Holla de druk op supermarktketens om met prijzen te stunten licht af.
Bron: Nu.nl, 9 oktober 2015
Comments